Mit tartalmaz a részvételi díj?
- Szaúd-Arábiában az összes repülőtéri transzfert,
- Utazást végig saját bérelt kisbusszal kocsival, annak minden költségével.
- Szállásokat jó szállodákban, 9 alkalommal, reggelivel
- Szervezést és a magyar nyelvű túravezetést.
Mit nem tartalmaz a részvételi díj?
- Nemzetközi repülőjegyet, reptéri illetéket (kb. 130-160 ezer Ft),
- Belépőket (kb. 100-150 USD),
- Fakultatív Al Ahsa Sárga-tó sivatagi 4×4 túrát (kb. 50 USD/ fő),
- Borravalókat (20 USD,)
- A szaúdi vízum árát (120 USD,)
- Étkezést (kb. napi 15-20 USD).
- Biztosítást (kötelező, vízumhoz néha kérik),
Az utazás képekben
Részletes program
ELŐHOSSZABBÍTÁS
Előhosszabbítás lehetséges Bahreinbe, 2 éj, 1 nap
Alvás Bahreinben egy szállodában
Este zenei show műsor opcionális (70usd)
Alvás Bahreinben a szállodában.
SZAÚD-ARÁBIA
Alvás: Dammam
Másik érdekes pont, Al Qatif, hangulatos siíta negyedek, régi épületek, és a tengerpart, ahol időzhetünk. Itt található a Qasr Ibrahim, vagyis a Citadella, benne mecsetek, barakkok, kutak, hammam, na és persze a Souq (bazár). Minden csütörtök teve piac is van.
Este átautózunk Al Hofuf-ba, a világ legnagyobb oázisához, ami 150 km-re van. Elfoglaljuk szállásunkat és közös vacsora.
Este alvás: Al Hofuf
Al Hofuf (Al Ahsa) Oázis régen a karavánok megállóhelye volt, a világ legnagyobb oázisa, 3 millió datolya pálma is zöldell itt, s mellesleg UNESCO világörökségi helyszín. Ibrahim erődje, amit nemrég állítottak helyre megér egy rövid sétát. Qaisariya piac szintén 10 éve lett helyreállítva egy tűz után. Teve piac itt is van csütörtökönként.
A fő attrakció amiért ide jöttünk mégis a Qarah Mountain Top, ami kicsit Kappadókiát idéző homokkő kúpok, formák. A barlangok, szűkületek között bujkálunk át, felmászunk a domb tetejére, és igen jól érezzük magunkat.
Fakultatív: A Yellow lake (Sárga tó) különlegessége, hogy egy tó találkozik a dűnékkel. A kocsinkkal el tudunk jutni egy kilátópontig. De ha messzebb szeretnénk menni, be kell fizetni egy jeepes safarira, s akkor garantáltan el tudnak vinni a legjobb dűnékhez, kilátópontokhoz, a tóhoz stb. Aki nem menne, neki lehetőség a piac, fazekas műhely, Guatha Mosque (az iszlám 2.legrégebbi mecsetje) – Sahoud Palace – Ibrahim Palace – Khuzam Palace – az óváros, – Altaraf zoo, és az Al-Ahsa Nemzeti Múzeum látogatható.
Utána még 330km-t, 4 órát autózunk este a főváros fele, ahol az éjszakát töltjük majd.
Alvás: Riyad
Murabba palota -inkább kívülről érdekes megnézni, sétálgatni. Utána irány a Masmak erődje, mely 1865-ben épült, s a 18-19. században a Szaudi-dinasztia politikai és vallási központja volt, ma a Nemzeti Történeti Múzeum működik benne. Belül régi mecset, fogadó szoba, udvarok, kút, és a kis kiállítás. https://en.wikipedia.org/wiki/Masmak_fort .
Najd falu-t is megnézhetjük 24 km-re innen, mely a hasonló nevű központi régió elnevezése is, ahonnan a jelenlegi királyi család és a wahabitizmus is származik. 1744-es felemelkedésük és a wahabita vezetővel való szövetségük után létrejött az első szaudi államalakulat, mely csak 1824 után erősödött meg igazán. Vályog erődjüket helyreállították, s lehet az épületekben barangolni, kis kiállítás is van mellékelve.
Teve piac – A várostól 30 kilométerre található a Közel-Kelet legnagyobb tevepiaca. Egy igazi arábiai élmény, ha éppen van futam. Itt a csütörtök – péntek az ünnep, így akkor valószínűbb egy délutáni verseny megcsípése.
Este kicsit autókázunk a felhőkarcolók között. 2000-ben épült Al-Faisaliah torony – üveg földgolyóval a tetején emblematikus jelképe a fővárosnak. A Kingdome tower (királyság tornya) – nyakláncot formál, híd íveli át a 99. emeleten, a sky bridge felhőkarcoló látkép felülről. Megspékelve egy (alkoholmentes!!) itallal, lehet szép lezárása a napnak.
Alvás Riyadban
Ma reggel is a nappal kelünk, mert hosszú napunk lesz.
Dir Aiyah (Diriyah) 25 km-re a várostól, a legnagyobb méretű fallal körbevett oázis város, a főváros nyugati részén található régészeti terült mely ma világörökségi helyszín. A Szaudi család szülőotthona, a 15. századtól datálhatóak emléke. Innen indultak hódító útjukra, s terjesztették el a wahabita vallást később az egész országban.
Vályogból épült oázis falu volt, amelyet most próbálnak helyreállítani, s már látogatóközpont is van. Látjuk a családtagok palotáit, mecsetet, tornyot, fürdőt, de a legnagyobb rész még mindig romokban.
Innen Észak-Nyugatra indulunk. Útközben már dűnék mellett haladunk el, a vörös homoknak (red dunes) nevezet rész is erre található kicsit beljebb a sivatagban, ahova a fővárosiak kijárnak dűnézni (dune bashing) és piknikezni. Nekik még a sivatag a hazájuk, ott sátoroznak és élvezik a homokot, a napsütést.
Ha mindenki benne, tehetünk egy csodaszép sivatagi helyre kitérőt: The edge of the World – a világ szélére. Fotogén, pompás.
Ushaiger (Aekel, shagra) kb. 210 km-re található a fővárostól, szép dombság közé ékelve. Zarándokútvonalon fekszik, annak egyik megállóhelyeként szépen fejlődött. A Tmim törzs élt erre, és gyönyörűen megmaradt vályogvárost találunk itt is, ahol vagy 2 órát érdemes bolyongani, felszívva a régi idők hangulatát a kis utcácskákon.
Utána irány Onaiza, Buraydah mellett, ahol Al Mesoukaf traditional and historical souq, egy tradicionális piac, ami érdekes. Ez mára 460 km mára. Így itt is aludhatunk, s másnap korán tesszük meg a maradék 300 km-t Hail fele.
Este alvás Buraydah városában
Kora hajnalban elnézünk Buraydah nyüzsgő tevepiacára. Ez a világ legnagyobb tevepiaca, ahol nap mint nap több ezer teve, kecske és birka várja, hogy gazdát cseréljen.
Innen még laza 300 km, hogy elérjük Hail városát. A táj kitartóan félsivatagos, sivatagos. Ebéd után felfedezzük az itteni érdekességeket.
A város a környék régészeti lelőhelyein feltárt közel tízezer éves sziklarajzoknak köszönhetően felkerült az UNESCO világörökségi listára. Hail régi karavánutak pihenőhelye, Al Rashid törzs központja volt. Tavasszal itt vonulnak át tömegével a pártásdaruk.
Aránylag sok látnivaló van itt. Al Qashala fortress (erőd), illetve nem messze tőle a 11. században is állt Airif kastélyba. Mindkettő decens vályog erőd, 1930-as építmény, de szép kilátás az alatta elterülő városra.
Utána a 19. század elején épített Barzan palotába megyünk el. A piac limitált órákra van csak nyitva a szieszta miatt, de itt is kicsit szétnézünk délután. Főleg a kézművesek miatt érdekes, kovácsok, rézművesek kopácsolnak a kis műhelyeikben. Hail Múzeum nem érdekes, de rátekinthetünk. (délelőtt van csak nyitva).
Alvás: Hail
Ma reggeli után nekivágunk ismét a végtelen sivatagnak. Ma is autózunk 390 km-t. Első állomásunk 130 km-re Jubba lesz, ahol 7 ezer éves sziklarajzokért érdemes megállni.
A városban van egy kis múzeumuk is, Naif palace of heritage, ahol egy 800 éves kút is található, itt kell engedélyt íratni a nyílt színi terület meglátogatáshoz.
A városkától nem messze levő sziklarajzok, kő vésetek szép környezetben találhatóak és jól ábrázolják, hogyan éltek az elődeink több ezer évvel ezelőtt. Kb. 1 órát sétálunk ott.
Miután megnéztük, megebédelünk, és nekivágunk a maradék 300 km autópályának ami látványos tájon visz keresztül.. Egy hatalmas vadrezervátum mellett autózunk végig. Célunk eljutni Sakaka kisvárosába, utunk legészakibb pontja, ahol sok látnivaló vár ránk.
Alvás Sakaka-ban
Sakaka egy kisváros, ahol egy 19. századi jó állapotú erőd (Qasr Zaabel) tetejére mászunk fel. De a tövében is ráakadhatunk pár 2500 éves sziklarajzra.
Mosque of Omar – a legkorábbi megmaradt mecset, a 2. Kalifa alatt épült a 7. században, mikor Jeruzsálem fele megállt itt. Emellett van egy vályogházas városrész is. Még nabateus feliratokat is találni.
Rajajil 10 km-re a várostól szintén világörökségi helyszín, érdekes archeologiai terület. Álló kövek, falloszkövek, bronzkori kultikus hely maradványai találhatóak itt. Legendák szerint a férfi hűtlensége miatt kővé dermedtek. Nyílhegyeket is találni a környéken. Kell engedély a városból.
Domat (Dumah) Al Jandal 45 km-re van Sakaka-tól. A Qasr Marid egy romos vár, egy erőd, és egy múzeum vár itt felfedezésre, ha még ezt is meg akarjuk nézni. Ha nem akkor rögtön indulhatunk délre tovább.
Ma délután még autózunk 300 km-t levezetésképpen, hogy meglegyen a mai km-ünk. Alvás útközben egy városkában, vagy Tayma.
Alvás: Tayma
Ma kb. 300 km-t autózunk, hogy elérjük Al Ula-t mely zarándokok állomása volt, Mecca és Pera között helyezkedik el féluton.
Taima városkája, a „kertek labirintusa” volt ebben az oázisban, ma is gyümölcsöket termesztenek it. Továbbá a 3 ezer éves 18m széles, 12 m mély kútjáról híres, mely ma is működik, története a babiloni időkre nyúlik vissza. Van a városkának egy múzeuma is, hisz a karavánutak állomásaként részt vett a történelemben.
Esetleg megállunk, ha van hozzá kedv az Al Naslaa rock formation-nél, ami egy kettéhasadt szikla.
Délután fele érkezünk meg Al Ula városkájába, mely vörös homokkövek és kanyonok földjén található
Ennek közelében van Madain Saleh nabateus romok, Petra ikervárosa, Unesco világörökségi helyszín. Erről híres a világ számára, ahol szintén láthatunk nabateus templomokat, sziklába vájt sírokat lenyűgöző tájban.
Al Ula városa is történelmi hely: vályogházas városrész maradványok, és kőfeliratok tanúskodnak az elmúlt 2000 év civilizációiról. Pálmaligetek is vannak a környékén. A bibliai Dedan helyére épült. (Ézsaiás 21.13) Az itt látható 500 ház a 70-es években még lakott volt! Bolyongásunk során találunk majd pálmatörzsből faragott ajtókat, szemöldökfákat és más szépségeket.
Alvás: Al Ula
A mai nap megnézünk mindent, amit lehet a környéken.
Mádáin Szálih (más néven: al-Hidzsr/Hegra) a nabateusok városa, Petrához hasonló sziklasírokkal és templomokkal tarkított világörökségi helyszín. A régészeti területen 131 kőből kivájt sírhely található, melyek közül 94 Petrához hasonló díszített homlokzattal rendelkezik.
A romaiak 106-ban foglalták el, így a kereskedelmi útvonalak áttevődtek a tengerre, ezért a hely elvesztette jelentőségét. Később az iszlám zarándokutak megállóhelyeként találta meg ismét a helyét a térképen, ahol a vonat is keresztülhaladt, s ma is megtekinthető a mekkai zarándokoknak épített 19. századi Hajez vasútállomás.
No de kezdjük el a hatalmas területet áttekinteni. 131 sír található, amiből 45-ön arámi feliratok is találhatóak. Csak felsorolás szerűen pár kiemelt hely, de távolról a látvány impozánsabb, mert belül általában üres terek vannak. A kanyon tetejéről belátni a terület jó részét.
Qasr Al Saneh – 50-ben épűlt, a Nabateus sír építészet minden elemét megtalálhatjuk rajta és benne.
Al Khuraymat – a legjobban megmaradt sír, ahol 200 sírhely van belefaragva a kőfalba. Érdekes élőlényeket ábrázoló figurák is vannak a kőbe belevésve.
Nabateus kút és Al – Mahajar. A Diwan – hegyoldalba vésett, de nem temetés jellegű épület. A vájatokban korábban nabateus istenségek álltak. Áldozati oltár is található itt, meg szűk átjárók, fent csatornarendszerek, A közelben van az Amfiteátrum. Qasr Al – Bint – a női palota, illetve a déli részen található a legnagyobb sír a Qasr Farid, amit egy hatalmas monolit sziklába véstek. Ez egyben napnyugtás pont is.
Egy archeológiai múzeumot is megnézhetünk, ha lesz kedvünk kicsit a történelemben kutakodni.
Vagy ezeket is hozzá vehetjük, ha archeológus vénájú a csapat.
ÉK-re a várostól Al Khuraibah – Lyhian (Dedan) kultúra emlékei, egy szervezett arab királyság fővárosa volt anno. Jelentős sírokat tártak fel, melyet korábbi civilizációk feliratai is jelölnek. Az oroszlán sír is erre van.
Um Al Daraj – a város ÉNY-i részén korai civilizációk áldozati oltárai találhatóak. sziklafeliratokkal és rajzokkal. De nem legutolsó sorban kiváló kilátás nyílik a wádira (kanyon) is.
De elmehetünk 11 km ÉK-re a várostól az Elefánt szikla képződményhez, szép fotókat készíthetünk a hatalmas szikla alatt.
Esténket a sivatagban is tölthetjük, ahol sólyombemutatóval és tradicionális táncokkal fűszerezett igazi beduin vacsorára számíthatunk, ha befizetünk arra.
Alvás ismét Ala Ula-ban
Ami kimaradt Al Ula környékén azt megnézzük még ma délelőtt. Azután indulás le a tengerpartig. Ma kb. 330 km-t autózunk Umluj-ig, a tengerpartig.
Ma fakultatívan lehetne egy hajóútra befizetni. Ezt a helyet a Szaudi Maldives-nek hívják az ottaniak, jogosan. Láthatunk delfineket, ha szerencsénk van teknőst is. Lehet fürödni, (helyi nők fekete lepelben fürdőzgetnek!) van kicsi lagúna, derékig érő víz, korallok, pipabúvárkodás. Aki akar, lehet halászni kézzel, damillal és ami halat kifogunk, a helyi étteremben elkészítik.
Alvás: Umluj környékén
Innen délre 170-km-re van Janbu beach (Al Lith). A tengerparti úton megmártózhatunk ismét a Vörös-tengerben, majd iránymég tovább délnek még 350 km-t.
Al Nakheel – Jedda felet 40 km-re, szintén egy beach resort, ott is megállhatunk fürdeni.
Estére pedig megérkezünk a legkozmopolitánabb városba, a nyüzsgésbe, Dzsidda kikötővárosába, mely épített kulturális emlékei miatt érdemes felkeresni.
Amit ma tudunk, megnézünk, és sétálunk a sűrű multikulti életben. Minden nép megfordul itt, esti imakor felbolydul a város, s utána mindenki éttermekben tölti estéjét. Levezetésként korzózhatunk a tengerparti sétányon, a Kornison.
Különleges még a Fahd királyról elnevezett szökőkút, mely 312 m magasra lövi ki a tengervizet és ezzel a Guinness Rekordok könyvébe is bekerült.
Alvás: Dzsidda
Dzsidda Dzsidda már 3000 évvel ezelőtt is halászfaluként létezett, s a kereskedelmi utak tengerre áthelyeződésével kezdett el fejlődni. A mekkai zarándokútvanalak is átvezettek itt. Mára egy nyüzsgő nagyváros lett.
Al Balad negyed a híres kagyló házaival, a Souq al Alawi piac és a bevándorló negyed színes kavalkádja, hal piac, ahol hasonlóan Ománhoz, aukción adnak tovább a halakon, mely 50 fajt is felölel a piacon. Ha inkább kedvünk van kultúrához, megnézzük a Nasif házat, majd az Abdul Raouf Khalil Múzeumot, ahol az Oszmán Birodalom történetéről, s a Szaudi-dinasztiáról látunk leleteket.
A Művészeti Múzeumba is ellátogathatunk, mert ilyen is van ott.
A mai nap a rövid program véget ért.
Itt egy lecsatlakozási pont lehet a csoportról, ha valakinek rövidebb a szabadsága.
Ebben az esetben mai nap kirepülés Budapestre.
HOSSZABBÍTÁS
Akik hosszabítanak még 5 napot, velük délután elindulunk Taif városa fele, ami 170 km autózás mára. Az Asir-hegység Dzsiddátol keletre 70 km-re Mekka mellett található, lényegesen kellemesebb klímával találkozunk már a hegyekben.
Alvás: Taif
A város 1700 méterrel a tengerszint felett található, végre kellemes hűst is ad nekünk. Rózsa és gyümölcs termesztő helye az országnak. Így egy 120 éves rózsavíz készítő üzemet is meglátogathatunk. (Al Kady rose factory)
Shubra palace – ugyan 20. századi, lakkozott fából készült balkonokkal,, impozáns. A márványa Carrarából származik. Van egy piaca is, mely a királyságban a legnagyobb, ahol mézkaptárakat árusító emberek a különlegesség. Beit Kaki – egy gazdag kereskedő háza, a legrégebbi épület, faragott ajtajai, ablakai ami figyelemreméltó, igazi Hejaz körzetét szimbolizáló épület.
Innen délre 250 km-re Al Bahah közelébn van a márvány falu. Kis sétára megállhatunk ott. Dhee Ayn, Marble Village névre hallgat és a főút mellett van.
Alvás Al Bahah falu közelében
Korán reggel indulunk, s Abhá-ig még 300 km-t autózunk, s utána a környéken 150 km-t utazunk ma még.
Abha – 2200 méterrel a tengerszint felett, kellemes klímával bír. Lenyűgöző szerpentinek, kilátás, útszéli majmok. Shada Palace és a keddi piac ami érdekes erre. A kahtani törzs fiatal férfiai maguknak fonták a virágkoszorúkat, és mai napig látni őket ebben a piacon. A virágok mellett mindenféle illatos és gyógynövényeket is beléjük fontak – hogy ne csak szépek, de illatosak, és egészségesek is legyenek. A meglett férfiak egyszerűbbeket viseltek.
Innen egy rövid letérő Ridzsal Alma – szépen felújított mézeskalács falu, Jement idéző épületegyüttes, ma kvázi múzeum skanzen, de környezete pompás. (hamarosan felterjesztik Uneesco világörökségnek). Abha előtt Ridzsál Alma volt a régió központja, fontos kereskedelmi út haladt itt keresztül. Az oszmán birodalom alatt is független maradt hegyi védettsége okán. Kb. 5 tucat erődház van itt díszes fehér ablakkerettel. Van egy skanzen is a főút mellett. Al-Maszmar, al-Hakim és al-Dirijja erődben pedig megnyílt a „hivatalos” múzeum – ahol a kiállított tárgyak mellett videók, és némi angol nyelvű nyomtatott anyag is van.
Innen vissza kapszkodunk a hegyekbe, s Aabha-ból teszünk egy 21 km-es kitérőt Khamis Musai felé. A kő, vályog építészet remeke a hegység oldalában. A kúpos épületek még afrikai hatást is mutatnak. (sziklarajz kis túrával elérhető, illetve egy kis erőd a közelben). Innen visszatérünk abha-ba.
Alvás Khamis városában.
Hajnalban már igyekszünk vissza Rijad irányába, ami 1100 km-re van.
420 km után megállunk Wadi Al Dawasir környékén és szétnézhetünk kicsit az oázis kanyonban. Majd még 680 km-t autózunk Riyad fele. Riyadban még búcsúvacsora, majd transzfer a reptérre, és másnap hajnalban indulás menetrendszerinti járattal.
Megérkezünk Riyadba, kimegyünk a nemzetközi reptérre, leadjuk az autónkat, s hajnalban indul a repülőnk Budapestre.
Szállás
Hoteljeink helyi színvonalúak, a tisztaságra természetesen figyelni szoktak itt is. A zuhanyzók és vécék állapota jó, meleg víz mindenhol lesz. A helynek megfelelő jó ár-érték arányú lehetőséget a legjobb tudásunk szerint biztosítjuk. Szállásaink apartmanok és hotelek, speciális esetektől a magyarországi 2-3 csillagnak felelnek meg. A szobák mérete, tájolása, felszereltsége egymástól eltérő lehet. A szobák általában kétágyasak (esetleg lesz 3 ágyas, ha a létszám úgy jön ki), így az egyedül jelentkezőket összetársítjuk nemben és lehetőség szerint korban megegyező utastársakkal. Az érzékenyebbeknek érdemes egy hálózsák huzatot, esetleg egy vékony nyári hálózsákot hozni (ez a sivatagi szálláson jól jöhet, de nem kell). Célszerű füldugót (kora hajnali müezzin miatt), ha érzékeny a zajokra.
Utazás
Kiutazás: Egyénileg. Menetrend szerinti repülőjárattal. Célszerű irodánkra bízni a repülőjegy vásárlást, de egyénileg is elintézhető. Amennyiben egyénileg történik a jegyvásárlás, mindenképp előzetesen konzultálj irodánkkal! A repülőjegy ár: 130-160.000 Ft/fő között várható.
Ha érkezési és/vagy távozási időpontod nem esik egybe a csoportéval, akkor a szállodába történő eljutásod és távozáskor a reptér megközelítése egyénileg történik, a túravezető útbaigazítása vagy segítsége alapján. Az itt fellépő költségeket az út ára nem tartalmazza.
Az országon belül mi csak gépkocsival közlekedünk. Lehet még repülőgéppel is közlekedni, és egyetlen vasútvonal működik. Az ország úthálózata kiváló, a főbb útvonalakon autópályák épültek, de sok a trafipax.